جاي پاي چمران
 
عاشقان شهدا
دو شنبه 7 آذر 1390برچسب:, :: 22:55 ::  نويسنده : علیرضا
لاله هاي بهار پاوه

 در اواخر مرداد 1358 و در جريان پاکسازي منطقه کردستان از ضد انقلاب و به دنبال محاصره شهر پاوه شهيد دکتر چمران به همراه نيروهاي پاسدار معروف به"دستمال سرخها» به فرماندهي«شهيد علي اصغر وصالي» توانستند پس از چند روز درگيري در حاليکه روزه دار بودند منطقه را از لوث وجود ضد انقلاب پاک کنند که در اين درگيري ها خون مطهر عده اي از جمله 25 پاسدار مجروح بيمارستان پاوه که بي رحمانه بدست ضد انقلاب به شهادت رسيدند، تقديم آرمانهاي انقلاب گرديد.

با پيروزي انقلاب اسلامي ايران در تاريخ 22 بهمن 1357 برخي از شهرهاي کشور دچار بحران شده و تعدادي از افراد شورشي و ضد انقلاب در برخي از شهرهاي مرزي دست به تحرکات نظامي و ترور مردم بي دفاع و شخصيت هاي فرهنگي و سياسي زدند. در کردستان، ترکمن صحرا، آذربايجان و خوزستان گروههايي به نام خلق کرد، ترکمن وعرب بوجود آمده بودند و روند جداسازي را دنبال مي کردند. در اين موقعيت کردستان به دليل وجود احزاب ضد انقلاب بيشتري وضعيت خطرناک تر و بحراني تري را پيشرو داشت به طوري که حتي در سنندج دولت خودخوانده اي به رهبري «شيخ عزالدين حسيني» و «قاسملو» تشکيل داده بودند.

در تاريخ 23 مرداد نيروهاي حزب دموکرات کردستان به پاوه حمله کردند و اين شهر را به محاصره در آوردند و با آتش خمپاره راههاي منتهي به شهر را مسدود و حلقه محاصره را تنگ تر کردند.

عليرغم مقاومت نيروهاي « دستمال سرخ»، نيروهاي ضد انقلاب کرد پيشروي کرده و چند نقطه شهر را به تصرف خود در آوردند که در صورت ادامه پيشروي و تسلط ضد انقلاب به شهر پاوه، راه نفوذ آنان به کردستان نيز باز مي شد به همين دليل با درخواست شهيد وصالي از مرکز جهت اعزام نيروي کمکي، در تاريخ 25 مرداد شهيد دکتر مصطفي چمران -که در آن زمان معاون نخست وزير دولت موقت بود- همره با شهيد تيمسار فلاحي فرمانده نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران، ابو شريف فرمانده عمليات سپاه با بالگرد وارد پاوه شدند و پس از چند ساعت شهيد فلاحي و ابوشريف به کرمانشاه بازگشتند و از آنجا که جنگ به صورت مردمي بود نيروهاي دکتر چمران در ترکيب مردم جاي گرفتند و نبرد را ادامه دادند.

دکتر چمران

در روز جمعه 26 مرداد 58 مصادف با آخرين جمعه ماه مبارک رمضان؛ «روز قدس»، درگيري و محاصره با قطع آب و برق و کمبود مهمات و اسلحه شدت گرفت.

به دليل عدم آمادگي نيروهاي انقلابي طي چند روز تمام شهر به جزء ساختمان ژاندارمري به اشغال نيروهاي ضد انقلاب در آمد و آنان با اشغال شهر به تنها بيمارستان پاوه وارد شدند و مدافعان مجروحي که در آن بستري بودند را به فجيع ترين وضع به شهادت رساندند و بيمارستان را به آتش کشيدند. بدين ترتيب شهر تا آستانه سقوط کامل پيش رفت و اندک نيروهاي باقي مانده در ژاندارمري در خطر اسارت بودند.

در اين ميان يک فروند بالگرد که از کرمانشاه مأموريت داشت تا با عبور از فراز منطقه اشغال شده به مدافعان محاصره شده مهمات برساند به هنگام بازگشت در حاليکه چند مجروح را نيز حمل مي کرد بر اثر اصابت به کوه منهدم شد و همه سرنشينان آن به شهادت رسيدند. اين حادثه روحيه قواي خودي را تضعيف کرد و موجب تقويت روحيه ضد انقلاب شد.

با وجود اينکه هزاران نفر از مردم جهت دريافت سلاح و اعزام به پاوه به نخست ‏وزيري مراجعه مي کردند و حتي از گوشه و کنار دنيا، سيل تلگراف و تلفن سرازير شده بود و اهمال و بي توجهي دولت را نسبت به تحرکات ضد انقلاب در کردستان زير سوال برده بودند، اما دولت موقت درمقابله با جريان ضد انقلاب کردستان معتقد به برخورد مسلحانه نبود به همين دليل از اعزام نيرو به اين منطقه ممانعت مي کرد و اعتقاد داشت که اين مسئله با خروج نيروهاي انقلابي کميته و سپاه از کردستان با مذاکره حل مي شود، غافل از اينکه با اين راه حل در واقع کردستان کاملا در اختيار آنان قرار مي گرفت و راديو حزب دموکرات در يک عمليات رواني به نقل از قاسملو دبير کل اين حزب اعلام کرد که دکتر مصطفي چمران -در گروگان آنهاست.

شهيد کاظمي

 در تاريخ 27 مرداد 58 با صدور فرمان تاريخي حضرت امام (ره) مبني بر لزوم شکست حصر پاوه مقاومت نيروهاي انقلابي مضاعف شد و مردم کرمانشاه نيز پس از اين پيام با ابزار آلات بعضا غيرجنگي به سوي پاوه حرکت کردند، هجوم مردم و نيروهايي که به سمت پاوه مي آمدند باعث عقب نشيني ضد انقلاب و شکست حصر پاوه شد. متن اين فرمان که از راديو پخش شد در واقع مهلت 24 ساعته اي بود که امام به دولت و ارتش جهت شکست حصر پاوه و پاکسازي منطقه از لوث ضد انقلابيون داد. امام خميني(ره) در بخشي از پيام خود فرمود:

"...به دولت و ارتش و ژاندارمري اخطار مي کنم اگر با توپها ، تانکها، قواي مجهز تا 24 ساعت ديگر حرکت به سوي پاوه نشود من همه را مسئول مي دانم"

بدين ترتيب در 28 مرداد 58 نيروهاي مسلح ارتش وارد پاوه شدند و نقاط حساس نيز به دست نيروهاي سپاه پاسداران افتاد و مهاجمين با تخليه مناطق حساس شهر به ارتفاعات اطراف گريختند و عمليات پاکسازي با تعقيب آنان ادامه پيدا کرد. از مجموع 180 پاسدار اعزامي از تهران و اصفهان بيش از 150 تن از آنان زخمي و يا به شهادت رسيدند.

در اين راه شهيدان والا مقامي چون دکترمصطفي چمران، اصغر وصالي، ابراهيم همت، محمد بروجردي، کاظمي، حسين خرازي، آبشناسان، علي صياد شيرازي و دلير مردان نام آشناي ديگري با تلاش خالصانه خويش سعي وافر در پاکسازي اين خطه تابناک ايران اسلامي نمودند.



نظرات شما عزیزان:

کاریابی
ساعت15:09---23 تير 1395
سلام.بابت مطالبتون تشکر

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عاشقان شهدا و آدرس asheghanshohada.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 33
بازدید دیروز : 7
بازدید هفته : 79
بازدید ماه : 79
بازدید کل : 88455
تعداد مطالب : 80
تعداد نظرات : 14
تعداد آنلاین : 2

<-PollName->

<-PollItems->

 
 
 
چت روم فارسی